یکی از مهارتهایی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در طی گذراندن دوران تحصیلات تکمیلی خود باید کسب کنند، مهارتهای پژوهشی است. از آنجایی که تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی، منحصر به آموزش نبوده، برنامهریزی درسی دانشگاههای ایران و سراسر دنیا علاوه بر توجه به امر آموزش، بر امور پژوهشی نیز متمرکز است. با توجه نیاز به تولید علم، خلق نوآوریها و رسیدن به اکتشافات، برنامهریزیهای رسمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به نحوی بوده که میتوان گفت بیش از نیمی از اوقات دانشجویان به امر تحقیق و پژوهش اختصاص مییابد؛ و یکی از اصلیترین وجوه تمایز مقاطع تحصیلات تکمیلی با مقاطع پایینتر در همین موضوع است. بنابراین پر واضح است که موفقیت در امور پژوهشی از ارکان کسب نتیجهی مطلوب و رسیدن به اهداف متعالی فوق الذکر به شمار میآید. اما مهارتهای پژوهشی و تحقیقاتی شامل چه موضوعاتی میشود و چگونه باید این موضوعات را فراگرفت؟
پاسخ به پرسش فوق و مسلط بودن در مباحث پژوهشی چنانکه ذکر شد، موضوعی است که بسیاری از دانشجویان در پی یادگیری آن هستند. علیرغم اهمیت و گستردگی این موضوع، در برنامه آموزشی دانشگاه، واحد درسی که به آموزش مهارتهای تحقیقاتی بپردازد، پیشبینی نشده است. البته به استثنای درس سمینار که مربوط به انجام پژوهش است اما برای آن کلاس تشکیل نمیشود و وظیفهی فراگیری امور پژوهشی به عهده خود دانشجو است. از
این رو انجمن علمی مهندسی خودرو تصمیم گرفت با مشارکت اساتید دانشکده، مهمترین موضوعات مربوط به مهارتهای پژوهشی را به طور فشرده در قالب دورهای به نام " کارگاه یکروزه روش تحقیق " به دانشجویان آموزش دهد.
این رویداد در روز یکشنبه مورخه ۱۳ اسفند ۹۶ از ساعت 8 الی 12، در سالن کنفرانس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با سخنرانی و تدریس اساتید هیأت علمی دانشکده برگزار گردید.
شش نفر از اساتید هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو به آموزش مباحث پیرامون مهارتهای پژوهشی پرداختند. در ابتدا از ساعت 8:30 تا 8:55 دکتر غلامرضا مولایی منش، موضوعاتی را در ارتباط با چرخه علم و مراحل تولید یک منبع و ادبیات علمی ارائه کردند. ایشان مراحل تشکیل دهندهی این چرخه را به این ترتیب ذکر کردند: انتخاب موضوع، انجام تحقیقات، ارتباط و صحبت با اطرافیان و همکاران پیرامون تحقیق، شرکت در کنفرانسها و ارائه مقالات کنفرانسی، نگارش مقالات ژورنالی، تهیه نسخههای خلاصه شده از مقالات کنفرانسی و ژورنالی برای استفاده دانشجویان و خوانندگان در قالب جزوه و سپس کتاب، و در نهایت وارد کردن معلومات حاصل از پژوهش در هندبوکها و دایرةالمعارفها. در بخش بعد، از ساعت 9:00 تا 9:25 دکتر مسعود مسیح طهرانی به معرفی و آموزش مختصر نحوه جستجو در منابع علمی در پایگاههای اطلاعاتی و استنادی مانند sciencedirect، google، و scopus پرداختند. پس از ایشان دکتر سلمان ابراهیمی نژاد، از ساعت 9:30 تا 10:00 روشهای مدیریت مراجع در و کار با نرمافزارهای مربوطه مانند Endnote و Zotero را آموزش دادند. پس از زمان استراحت، دکتر مسعود دهمرده از ساعت 10:45 تا 11:10 مبحث ساختار و اجزای یک مقاله و انواع آن را ارائه دادند. سپس از ساعت 11:10 تا 11:55 دکتر علی قاسمیان مقدم درباره نحوه نوشتن پروپوزال پایاننامه، گزارشات و معرفی و نحوه تکمیل فصول مختلف پایاننامه نکاتی را ذکر کردند. در پایان آقای دکتر حامد سعیدی، از ساعت 11:55 تا 12:30 روش صحیح یک ارائه برای سمینار را با اشاره به مضامین آموزشی تشریح کردند.
برگزاری این دورهی آموزشی که در راستای ارتقای سطح کیفی دانشجویان در بعد پژوهشی و مروری بر ابزارهای تحقیقاتی روز دنیا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود طبق برنامهریزی پیش رفته و اهداف مد نظر محقق گردید. این دوره از این مزیت جامع بودن برخوردار بود و تقریباً اکثر مباحث مهم در حوزه پژوهش را پوشش داد؛ به علاوه ضمن آشنایی با روش تحقیق و جستجوی علمی، نحوه نگارش پایان نامه و مقاله های علمی و نحوه ارائه مطلوب یک سمینار در زمان مقرر، آموزش داده شد.
انجمن علمی دانشکده مهندسی خودرو