انجمن علمی دانشکده مهندسی راه آهن


انجمن علمی دانشکده مهندسی راه آهن با همکاری مرکز نوآوری اکسیژن همایش «تکنیک های مصاحبه شغلی موفق » را برگزار کرد



انجمن علمی دانشکده مهندسی راه آهن با همکاری مرکز نوآوری اکسیژن همایش «تکنیک های مصاحبه شغلی موفق » را برگزار کرد:

این همایش کارآفرینی در روز دوشنبه، ۳۰ بهمن از ساعت ۱۳ الی ۱۵ در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی راه آهن برگزار شد. هدف از این همایش یادگیری تکنیک های مصاحبه شغلی برای به دست آوردن شغل مورد علاقه و اعتماد مصاحبه کننده است.

محمد شهرمیانی ،سخنران این همایش، مدیر منابع انسانی شرکت رهنماست. سخنرانی ایشان به طور مختصر در ادامه آورده شده است:

من فارغ التحصیل رشته مهندسی برق مخابرات هستم که شرکت رهنما اولین تجربه ی من در زمینه کاری است که هم اکنون نیز در این شرکت مشغول کار می باشم. فیلد فعالیت من منابع انسانی است که با رشته تحصیلیم متفاوت است . دلیل این تفاوت به شخصیت من برمی گردد که در دوران دانشگاه نیز همواره به دنبال برگزاری همایش ها، سمینار ها ، ایونت ها و برنامه های مختلف بودم. به همین دلیل فرد مصاحبه کننده در شرکت رهنما به من این شغل را پیشنهاد دادند.

رشته تحصیلی را نادیده نگیرید اما شغل آینده خود را به آن محدود نکنید. مثلا فقط شغل های مرتبط با مهندسی برق ، مهندسی حمل و نقل ریلی، مهندسی خط و سازه های ریلی ، مهندسی ماشین های ریلی و ... را انتخاب نکنید. مهندسی برق به من دید خوبی نسبت به محیط ها و افراد فنی داد ، در شرکت IT Base رهنما، اما برای کار در زمینه ی رشته تحصیلی خودم موفق نبودم.

خیلی از شرکت ها فقط به دنبال مدرک نیستند و به توانایی های فرد توجه می کنند مانند شرکت هایی در فضای استارت آپی که به ندرت با آگهی استخدام مرتبط با رشته تحصیلی بر می خورید.

حوزه ی فعالیت شرکت رهنما ، سرمایه گذاری و حمایت از استارت آپ ها ( نزدیک به ۱۵۰ استارت آپ) : کافه بازار ، دیجی کالا، بیپ تونز، مامان پر، تلوبیون، آواتک و... است.

الزامات استارت آپی با استخدام در بانک ها ، سازمان های اداری و... متفاوت است.

استارت آپ دست شما را برای تجربه کار های جدید باز می گذارد و باید ۲۴ ساعته مشغول پرورش ایده هایی باشید که از نگاه به پدیده های دیگر به دست می آورید و حتی شده در ساعات پایانی شب با مدیر خود در میان بذارید و فردا صبح آن را عملی کنید.

شرایط کاری استارت آپ ، تابعی از شخصیت آدم هاست. این کار آینده مشخصی ندارد اما ممکن است آینده جذابی هم داشته باشد . ممکن است یک سال فقط تلاش کنی اما نتیجه مورد نظر را نگیری ولی به یک دفعه یک اتفاق خوب بیفتد که مسیر کاری و زندگی ات را متحول کند. اگر دوست دارید کار های جدید انجام دهید و قدرت ریسک پذیری دارید ، استارت آپ گزینه مناسبی است.

رزومه داشتن مسئله بسیار مهمی است ، حتی در شرایطی که شما در استخدام یک شرکت هستید باید رزومه ی آپدیتی داشته باشید . تجربه من با وجود بیش از ۱۰۰۰ مصاحبه از دانشجویانی که تازه فارغ التحصیل شدند ، کسب مهارت هایی است که دیگران از آن به سادگی گذشته اند. زیرا اکثر دانشجویان فارغ التحصیل، هم‌سطح هم هستند و فقط کورس های درسی خود را گذرانده اند و به هیچ نرم افزاری مسلط نیستند. نرخ بیکاری زیاد است و همه به این موضوع اذعان دارند اما کارفرما ها هم از نبودن فرد توانمند برای استخدام صحبت می کنند. تجربه ثابت کرده کسانی که در دوران دانشگاه به کار فکر کرده اند و مهارت های لازم آن کار را به دست آورده اند ،‌ موفق ترند.

حتما رزومه ی آپدیت شده ی خود را در سایت LinkedIn قرار دهید تا بتوانید موقعیت های بهتری را به دست آورید زیرا این سایت توسط کارفرما ها رصد می شود.

دو نوع رزومه داریم : رزومه ی مرتبط با شغل ( که چون در حال حاضر شغلی ندارید خالی است) و رزومه ی مرتبط با توانمندی ها ( علایق ،‌پروژه ها ، کورس های گذرانده،‌ کارهای گروهی و...)

قبل از ورودی به جلسه ی مصاحبه باید :

  • درباره ی فرهنگ سازمانی آن شرکت مطالعه کنیم که چه ارزش ها و باور هایی به طور غالب در آن شرکت وجود دارد و چقدر با روحیات ما منطبق است ؟ اگر در تضاد است آیا می توانیم خود را با شرایط وفق دهیم یا نه ؟
  • درباره ی شرکت و پیشینه ی آن مطالعه کنیم و بدانیم وارد چه شرکتی خواهیم شد.
  • درباره ی شغلی به برای مصاحبه به آن جا رفتیم مطالعه کنیم و توانمندی هایی که آن شغل دارد را با توانمندی ها و علایق خود مقایسه کنیم و با اطلاعات کافی قدم در شرکت بگذاریم.
  • پروفایل کارکنان را در لینکداین پیدا کنیم و در صورت نیاز با آن ها صحبت کنیم که این کار،‌ دید نسبتا خوبی به آن ها می دهد که ما فرد علاقه مند و متعهدی هستیم.
  • چارت سازمانی را مطالعه کنیم که این شرکت دارای چه شغل هایی است و مدیران و کارمندان این شرکت چه کسانی هستند؟
  • پیش خود فکر کنیم که چه تصوراتی از شرکت داریم و انتظارات ما برای حقوق و مزایا چیست ؟
  • اگر دیر به جلسه می رسیم حتما اطلاع بدیم چون ممکن است وقت شناسی یک مشخصه ی اصلی برای آن شرکت باشد.

در جلسه:

  • خود واقعیمان باشیم و خود را فراتر از این نشان ندهیم.
  • شرایط فیزیکی جلسه بسیار مهم است . مثل این که لم ندهیم ، آدامس نجویم ، ‌از موضع بالا به پایین به کارفرما نگاه نکنیم و...
  • برای حقوق باید شرایط مختلف رو در نظر بگیریم که اگر بالاتر پیشنهاد بدهیم کارفرما ما را رد کند و اگر پایین تر بگوییم ، ناراحت باشیم که موقعیت بهتری را از دست داده ایم. در این شرایط معمولا بهتر است ما بگوییم که ما خیلی این شغل را نمی شناسیم و از جوانب مختلف آن بی اطلاعیم پس بهتر است شما پیشنهاد بدهید.
  • در جلسه باید بلد باشید که مذاکره کنید.

اکثر مصاحبه ها تابع شایستگی هستند که به مثلث دانش، مهارت و اخلاق شایستگی می گویند. در بسیاری از موارد افراد دانش و مهارت یک کار را دارند اما اختلافات اخلاقی باعث می شود که از کار خود جدا یا اخراج شوند. پس به مسئله اخلاق باید توجه ویژه داشت.

در انتها حاضرین سوال های خود را مطرح کردند که مهندس محمد شهرمیانی به آن ها پاسخ داد و سپس پذیرایی صورت گرفت.

امید است که این همایش در مصاحبه های پیش رو این عزیزان را یاری کند.

Cinque Terre
 (0  (0)

اطلاعات رویداد



Image

مکان برگزاری

دانشکده ی مهندسی راه آهن

Image

تاریخ برگزاری

دوشنبه

۱۳۹۶ / ۱۱ / ۳۰

Image

تعداد شرکت کنندگان

50 نفر

Image

ساعت برگزاری

15 : 00 - 13 : 00

Image

ارایه دهنده

انجمن علمی برگزارکننده




انجمن علمی دانشکده مهندسی راه آهن

تصاویر رویداد