بازیهای دیجیتال در جهان به عنوان یک ابزار جذاب سرگرمی، یک رسانه پرمخاطب، یک راهکار اثربخش آموزشی، یک روش کارآمد بهداشت و سلامت و یک اقتصاد بزرگ، پدیده مهمی محسوب میشوند.
صنعت بازیهای دیجیتال، همچون هر صنعت دیگری برای توسعه و پیشرفت خود نیازمند تحقیق و توسعه بوده و این در حالی است که سهم این صنعت از پژوهشهای دانشگاهی بسیار ناچیز است.
کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال یا Digital Games Research Conference بزرگترین کنفرانس ایرانی با محوریت بازیهای دیجیتال است که با رویکردی جامع و میانرشتهای تلاش میکند شبکه پژوهشگران این حوزه را در رشتههای مختلف، از علوم فنی و مهندسی، پزشکی و هنر تا علوم انسانی، گسترش داده و با خلق هستههای پژوهشی در دانشگاهها و مراکز علمی، دانش تولید شده را به صنعت منتقل نماید.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان متولی صنعت بازیهای دیجیتال، هر ساله با همکاری یکی از دانشگاههای بزرگ کشور این کنفرانس را برگزار مینماید.
در سال 2017، اولین دوره DGRC با عنوان «کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال: گرایشها، فناوریها و کاربردها» با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. افتتاحیه و همچنین ارائه مقالات این کنفرانس در 2 آذرماه 1396در دانشگاه علم و صنعت برگزار گردید. سپس در روز 3 آذرماه 1396 داوری و اختتامیه این همایش برگزار شد.
در محورهای DGRC2017، مهمترین مسائل مرتبط به بازیهای دیجیتال از زوایای مختلف فنی، هنری، پزشکی و علوم انسانی مدنظر قرار گرفته و در خوشههای نُهگانه زیر دستهبندی شدهاند:
خوشه اول: گرافیک رایانهای و بازیهای دیجیتال
خوشه دوم: هوش مصنوعی و بازیهای دیجیتال
خوشه سوم: جنبههای فنی، الگوریتمها و معماریهای بازیهای دیجیتال
خوشه چهارم: پردازش بازیهای دیجیتال
خوشه پنجم: بازیهای جدی و بازیوارسازی
خوشه ششم: ابعاد رفتاری و اجتماعی بازیهای دیجیتال
خوشه هفتم: تعاملپذیری در بازیهای دیجیتال
خوشه هشتم: هنر و طراحی بازیهای دیجیتال
خوشه نهم: اقتصاد، مدیریت و کسبوکار در بازیهای دیجیتال
انجمن علمی دانشکدهی کامپیوتر