انجمن علمی دوره ۱۶ مهندسی راه آهن، برد اخبار را مجددا راه اندازی کرد :
برد اخبار انجمن علمی دانشکده شامل اطلاعات و اخبار مهم ریلی در سطح ایران و جهان است که دانشجو ها با اخبار و تکنولوژی روز دنیا در ارتباط باشند .
اخبار این سری برد اخبار به شرح ذیل است:
احمد خدایی، قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در نخستین گردهمایی ایده های نوین در بخش ریلی مسافری با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر رسیدن به سهم ۲۰ درصدی ریلی در جابجایی مسافر گفت:
دستیابی به رشد پیش بینی شده نیازمند تغییر نگاه اساسی ماست و با توجه به ظرفیت های ایجادی و اقدامات انجام شده این مهم، محقق خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، احمد خدایی با بیان اینكه كار دشواری است كه طی ۵ سال این اقدام صورت بگیرد افزود: یكی از رقیبان ریلی، بخش جاده ای و به خصوص سفرهای شخصی است اما این كیفیت سفر است كه خانواده ها را به استفاده از ماشین شخصی راغب می كند.
وی با اشاره به اینكه یكی از معضلات ما، شاخص های كمی است گفت: اهمیت ارتقا كیفی حوزه ریلی كمتر از افزایش میزان كمی مسافر در حوزه ریلی نیست و لازمه رسیدن به سهم ۲۰ درصدی، ارتقا بخش كیفی مسافری و افزایش خدمات دهی به مردم است.
در این میان ایران با 13 هزار کیلومتر و 0.9 درصد (9 به هزار) کل خطوط ریلی جهان، جایگاه بیستویکم طولانیترین خطوط را به خود اختصاص داده است.
بر همین اساس اگر این میزان خطوط را بازای سرانه سطح (یعنی طول خطوط ریلی بازای سطح کشور) بسنجیم، ایران بازای هر 148 کیلومتر مربع مساحت، یک کیلومتر خط آهن دارد که از این حیث، جایگاهی بهتر از 81 پیدا نخواهد کرد. با این شاخص ایران میان 30 کشور اول (جدول فوق) در جایگاه 23 قرار میگیرد.
همچنین در کشور ما بازای هر 6816 نفر یک کیلومتر خط ریلی وجود دارد که از این درگاه نیز ایران در جایگاه 76 دنیا قرار میگیرد. این شاخص نیز ایران را در رتبه 22 میان 30 کشور جدول بالا قرار میدهد.
همچنین آمارها نشان میدهد رتبه ایران در میزان خطوط الکتریکی ریلی در جایگاه چهلوپنجم دنیاست.
مترو هنگکنگ؛ تمیز و سریع
هر مسافری که پا در امتیآر یا شبکه ریلی حملونقل عمومی هنگکنگ میگذارد امکان ندارد از تمیزی، تابلوهای راهنمای دقیق، ارزانی، نظم و راحتی این سامانه تعریف نکند. شبکه مترو در هنگکنگ همه گوشه و کنارها را به هم وصل کرده است. با استفاده از مترو در هنگکنگ میتوان از منطقه شلوغ و پررفت و آمد «ون چای» به منطقه روستایی «تای پو» رفت. در تمامی ایستگاههای مترو در هنگکنگ وایفای رایگان در دسترس مسافران است و امکاناتی چون کفپوشهای لمسی و صفحات بریل برای معلولان وجود دارد. در داخل یا نزدیک به خروجی ایستگاههای مترو هنگکنگ سرویس بهداشتی عمومی، مغازه، بانک و غذافروشی نیز زیاد دیده میشود. هیچ برنامه زمانی برای مسافران وجود ندارد و قطارها هرچند دقیقه یک بار به ایستگاه میرسند. این زمان در ساعات اوج ترافیک کمتر هم میشود.
برای مسافران نیز تهیه بلیت با استفاده از دستگاههای خودکار بسیار ساده است. ایستگاه مترو فرودگاه هنگکنگ نیز یکی از راحتترین سرویسهای سریعالسیر در دنیاست که هر ۱۰ دقیقه یکبار میتوان قطار را در آن ایستگاه دید.در سامانه مترو هنگکنگ یک نکته جالب دیگر هم هست که «کارت هشتپا» نام دارد. کارت هشتپا را میتوان عالیترین سامانه پرداخت در جهان دانست؛ سامانهای که میتوان از آن در فروشگاههای خدمات رفاهی، رستورانها و سایر مکانها نیز استفاده کرد. شهرهایی چون ملبورن تنها میتوانند به چنین سامانهای حسادت کنند. وب سایت ارائهدهنده کارت هشتپا همچنین برنامههایی را پیشنهاد میدهد که گردشگران با استفاده از آن میتوانند گردشهای یکروزه داشته و خرید از فروشگاهها، خوردن غذا در رستورانها و کشف فرهنگ محلی هنگکنگ را تجربه کنند. بهطور معمول، قدم زدن از یک نقطه تا نطقهای دیگر در یک ایستگاه زمان زیادی میبرد و ایستگاهها در ساعت اوج ترافیک بسیار شلوغ هستند اما این پیادهروی فرصت بیشتری برای تماشا و شگفتزده شدن به مسافران میدهد. حال و احوالی که در همه این شبکه ۲۱۱ کیلومتری و تمامی ۱۵۰ ایستگاه برای ۳/۴ میلیون مسافر روزانه بهوجود میآید.
انجمن علمی دانشکده مهندسی راه آهن