یک طرح تجاری، نوشتهای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک مؤسسه، گروه یا فرد کارآفرین است. کارآفرینی و ایجاد هر نوع کسب و کار جدید اغلب با مخاطراتی همراه میباشد. این موضوع اهمیت استفاده از یک نقشه و الگوی مناسب برای انجام مطالعات و بررسی جامع قبل از شروع فعالیت و به حداقل رسانیدن این مخاطرات و آسیبها را آشکار میسازد.
برنامه کسب و کاربه عنوان ابزاری برای پیشبینی و مدیریت بهتر کسب و کارهای موجود و یا جدید میباشد. این کار از طریق توجه به اولویتها، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و کمک به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده صورت میگیرد. این چنین طرحی، کارآفرینان را قادر میسازد تا در مراحل مختلف کسب و کار آمادگیهای لازم را برای پیشبرد برنامهها به دست آورند. بنابراین دو فایده مهم طرح کسب و کار جذب سرمایهگذار و گم نکردن مسیر پیشرفت است که از دست دادن هر کدام از این ها میتواند زیان های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد؛ از این رو آشنایی با نحوه تدوین طرح کسب و کار میتواند از بسیاری از ضررهای احتمالی جلوگیری کند که هر شخصی که میخواهد کسب و کاری را شروع کند یا گسترش دهد نیاز به دانستن نحوه تدوین یک بیزینس پلن متناسب با تجارت خود دارد.
با توجه به اهمیت موضوع انجمن علمی دانشکده مهندسی راهآهن به برگزاری یک سمینار با عنوان "بیزینس پلن" در روز سهشنبه تاریخ هفتم دی ماه در محل آمفیتئاتر دانشکده مهندسی راهآهن اقدام نمود. مراسم با سخنرانی جناب آقای روزبه منیری، تحلیلگر و تسهیلگر کسب و کار برگزار شد. ایشان ابتدا مطالبی در رابطه با نکاتی که باید قبل از نوشتن طرح کسب و کار به آنها دقت کنیم، مطرح کردند که برخی از این نکات عبارتند از:
1) حجم و اندازه ی طرح کسب و کار باید چقدر باشد؟
2) طرح کسب و کار باید در چه زمانی نوشته شود؟
3) چه کسانی به طرح کسب و کار نیاز دارند؟
4) دلیل نوشتن طرح کسب و کار چیست؟
5) اهداف و مقاصد خود را تعیین کنید.
سپس به تبیین نکاتی در رابطه با نحوه نوشتن طرح کسب و کار پرداختند که برخی از آنها به شرح زیر است:
1) چگونه می توان یک طرح کسب و کار را نوشت؟
انجمن علمی دانشکده مهندسی راه آهن