تِد (به انگلیسی: TED، مخفف Technology, Entertainment, Design) یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایدهها ارزش گسترش دارند»، برگزار میشود.تد در فوریه ۱۹۸۴ (اسفند ۱۳۶۲) به عنوان یک رویداد تکی پایهگذاری شد. کنفرانس اصلی تد هر ساله در شهر ونکوور در ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا و در مرکز همایش ونکوور برگزار میشود. تمرکز اولیه تد روی تکنولوژی و طراحی با ریشههای سیلیکون ولی بود، اما از آن به بعد تمرکزش وسیعتر شده است تا سخنرانیهایی را از موضوعات علمی، فرهنگی و دانشگاهی زیادی شامل شود.
این بار انجمن علمی معماری و شهر سازی و انجمن علمی عمران دانشگاه علم و صنعت عمران با همکاری یکدیگر تصمیم به پخش سری فیلم های تد گرفتند. در دومین جلسه آن فیلمی با موضوع چگونه خوشبختی را بخریم با سخنرانی مایکل نورتون که از پر بیننده ترین فیلم های تد بوده است پخش گردید و پس از آن سخنران افتخاری جناب آقای مصطقی پورمرتضوی شرکت کننده ها را از سخنان خود بهره مند ساخت .
جناب اقای مصطفی پورمرتضوی، تحصیلات خود را در رشته الکترونیک شروع کرد و به مهندسیIT علاقه مند شده و در این رشته کارشناسی خود را اخذ کرده و بعد از آن در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت کسب و کار، گرایش بازاریابی ادامه تحصیل دادند و همواره در دوران تحصیل که قریب به ۱۰ سال پیش است، به طراحی وب سایت می پرداختند و اولین تجربه وی طراحی یک وب سایت معمولی برای یک سازمان دولتی بود و در آن موقع برای طراحی وب سایت نیاز به مشاوره افراد با تجربه داشتند که به این منظور به شرکتهای طراح وب و اشخاص خبره مراجعه کردند و همه آنها در ابتدا شماره کارت بانکی شان را تحویل ایشان میدادند و متاسفانه هیچگونه راهنمایی در این خصوص به وی نشد.
او در آن زمان به این نتیجه رسید تنها با تکیه بر خود میتواند این مسیر پیچیده را طی کند و با کمی آزمون و خطا به نتیجه مطلوب برسد و به این دلیل با مطالعات و تحقیقات گسترده توانست با سیستمهای مدیریت محتوا یا CMSآشنا شود و در این حین به آموختن زبانهای PHP,ASP,NET پرداخت.
بعد از طراحی وب سایت مربوطه که مورد توجه قرار گرفت در شرکتهای خصوصی و دولتی پستهای مدیر اجرایی و مدیر عاملی را تجربه کرد و در این زمان نیز همواره به طراحی وب سایت با المان های خاص و ویژه که بتواند برای مجموعه ها پولساز و بازوی بازاریابی آنها باشد، تحقیق می کرد و بابت ایده های جدید جهت بهینه سازی وب سایت هایی که تحت نظر ایشان بود با افراد حقیقی و حقوقی وارد مذاکره شد تا از آنها بابت بهینه سازی وب سایتها مشاوره و مدد بگیرد اما متأسفانه این افراد نتوانستند وی را مجاب کنند و هیچ کدام از این عزیزان دانش کافی را از لحاظ فنی دارا نبودند و هریک از آنان استانداردهای متفاوت و گمراه کننده ای ارائه میدادند و مجددا خودشان به تحقیق و توسعه پرداختند و با مشاوره های اساتید دلسوز به مفهوم سئو(seo) پی برد که با این مفهوم چطور میتوان یک سایت را از نظر موتورهای جستجو بهینه کرد و بعد از آن به راه اندازی واحدهای بازاریابی و فروش و دپارتمانهای تجارت الکترونیک شرکت های متعددی که نتیجه مطلوبی داشت، پرداخت.
وی درباره خود این چنین می گوید:
تا به اینجا شرح مختصری از تلاش خود را بازگو کردم که در این دوران به من ثابت شد که پله ها را یکی پس از دیگری باید پیمود و یک شبه نمی توان ره صد ساله را طی نمود و هم اکنون بیشتر وقتم همچنان صرف مطالعه، تحقیق و توسعه می شود و از آنجایی که بنده جز موارد اندکی از اساتید که دلسوزانه کنارم بودند، نتوانستم مشاوری متعهد و دلسوز پیدا کنم به این نتیجه رسیدم که با آموخته هایم که با مشقت بسیار به دست آورده ام بتوانم متعهدانه کنار کسب و کار شما باشم و از تجربیاتم برای رو به جلو بردن، پویایی و با هدف کارآفرینی موفق، ارتباط مؤثر با مدیران کسب و کارها و اشخاصی که علاقه مند به بازاریابی مخصوصا بازاریابی اینترنتی هستندباشم.
انجمن علمی دانشکده معماری و شهرسازی